De containerterminal Antwerp East in Grobbendonk blijft in zwaar weer zitten. Uit de jongste, laattijdig neergelegde jaarrekening blijkt dat de verliezen zich opstapelen. Bovendien zit het gerecht het bedrijf ook na een eerdere veroordeling nog op de hielen.

Het idee achter de terminal Antwerp East, die in 2012 langs het Albertkanaal in Grobbendonk verrees, was prima: containers kwamen er via de weg toe en gingen van daar op een binnenschip naar de Antwerpse haven, en vice versa werden containers uit de haven er op vrachtwagens gezet.

Op die manier werd het wegverkeer in het Antwerpse voor een stuk ontlast.

Probleem: een overbuurman ondervond zware geluidsoverlast van het lossen en laden en een zware juridische strijd volgde. De milieu-inspectie stelde meermaals vast dat de Vlaamse geluidsnormen werden overschreden en legde de terminal strenge beperkingen op. Dat vertaalt zich in slechte financiële cijfers.

Schuldenberg groeit

Laattijdig werden enkele dagen geleden de jaarcijfers voor 2017 gepubliceerd. De schulden van Antwerp East liepen intussen op tot 9 miljoen euro. Het operationele verlies in 2017 bedroeg 1,4 miljoen euro.

Het bedrijf kent een negatief eigen vermogen van 5,9 miljoen euro, maar kreeg nog een financial support letter van de aandeelhouders, DP World Antwerp (voor 80% eigenaar) en het Havenbedrijf Antwerpen (20%). Zij verbinden er zich "onherroepelijk en onvoorwaardelijk" toe om Antwerp East de nodige financiële steun te geven.

De terminal kreeg ook het laatste half jaar nog de milieu-inspectie over de vloer, die ondanks milderende geluidsmaatregelen nog extra beperkingen oplegde. Momenteel mogen geen containers per schip worden geladen of gelost. Ze worden afgeleid naar BCTN in Meerhout.

Onderzoek loopt voort

Antwerp East heeft naast operationeel-financiële problemen ook te maken met een gerechtelijk onderzoek. In 2015 werd het bedrijf, toen nog onder de naam Beverdonk Container Terminal, al correctioneel veroordeeld. Het moest een boete van 30.000 euro en een schadevergoeding van 1.340 euro ophoesten. Dat onderzoek werd voortgezet, zo vernemen we bij het parket. "Ook na de veroordeling zijn er nog pv's opgesteld. Het bedrijf houdt zich niet aan de opgelegde bestuurlijke maatregelen", zegt parketwoordvoerder Kristof Aerts. "We laten het zeker niet zo."

Wat nu?

Zal de terminal de komende jaren blijven bestaan? Is de schuldenput in 2018 nog aangegroeid? En blijft het Havenbedrijf als minderheidsaandeelhouder steun geven? Het is koffiedik kijken.

Volgens Karel Dieltjens, de vader van de buurman die geluidshinder ondervindt van de terminal en die namens zijn zoon optreedt, vinden onderhandelingen plaats tussen het kabinet van Vlaams minister-president Geert Bourgeois (N-VA), een bemiddelaar en het bedrijf.

"Dit om tot een vergelijk te komen, enerzijds over een schadeclaim (naar verluidt een claim van 40 miljoen euro vanuit DP World aan Vlaanderen, red.) en anderzijds over het opleggen van boetes en het terugvorderen van Europese subsidies, aangezien Antwerp East de concessievoorwaarden voor de terminal niet nakomt."

We vroegen het kabinet-Bourgeois, het Havenbedrijf en de uitbater van de containerterminal om een reactie. Het kabinet wenste geen commentaar te geven.

Ook bij Antwerp East en het Havenbedrijf gaven de verantwoordelijken niet thuis.

Bron GVA - 30/01/19 - dit artikel werd gereproduceerd met toestemming van de uitgever, alle rechten voorbehouden – Nnieuws  License2Publish.